Het weekend & verder - Reisverslag uit Kucura, Servië van Els Hartog - WaarBenJij.nu Het weekend & verder - Reisverslag uit Kucura, Servië van Els Hartog - WaarBenJij.nu

Het weekend & verder

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

20 Augustus 2014 | Servië, Kucura

Dobro vece!
Hallo allemaal, vanuit Feketic weer een nieuwe blog. Ik heb net ook nog een blog van vorige week woensdag en donderdag geüpload, dus die kun je hiervoor vinden.
Ik ga verder bij zaterdag. ’s Ochtends zijn we aan het werk gegaan bij het ziekenhuis en bij de school. We begonnen al om 8uur, omdat we tot ongeveer 10uur konden werken. Toen kregen we een vroege lunch en zaten we om iets voor 12u in de trein richting Novi Sad. Ook al is dit de tiende keer dat ik in Servië ben, nog nooit eerder was ik met de trein gegaan. Op de heenweg zat de trein goed vol en moesten we in de gang staan. Omdat de ramen ver open konden hing iedereen lekker met z’n hoofd uit het raam en na een uurtje waren we in Novi Sad. Eerst gingen we lopen naar Fort Petrovaradin, volgens Slobo was het een half uurtje lopen. Helaas was dit niet helemaal waar en liepen we meer dan een uur voordat we eindelijk het fort op mochten klimmen. Daar hebben we lekker wat gedronken en genoten van het uitzicht. Vervolgens was het tijd om te winkelen en om 17u verzamelden we om bij een restaurantje te gaan eten. Dit was een heerlijk uitstapje na het dagelijkse Hongaarse eten dat we krijgen in Feketic (wat overigens wel prima te eten is). Op de terugweg hadden we gelukkig wel zitplaatsen in een coupé van 6 luxe stoelen, heerlijk! Rond 21u kwamen we aan op het treinstation van Vrbas.
Zondagochtend zijn we naar de kerkdienst in Feketic gegaan. Waar de mannen en vrouwen normaal gesproken gescheiden in de kerk zitten, mochten wij wel bij elkaar zitten. De bisschop vertelde gelukkig in het Engels welk lied of welke psalm we zongen en welke tekst hij las. Van de preek begrepen we niets, maar na de preek vatte de bisschop alles nog even samen. ’s Middags gingen we naar de dienst bij Aleksandar in Kucura, een heel verschil met de dienst van ’s ochtends. Een paar jongeren hebben iets verteld over wie ze zijn en wat ze in Servië komen doen, en de groep zong twee liederen. Slobo vertaalde de preek zodat we deze gelukkig goed konden volgen. Na afloop van de dienst stond er allemaal drinken voor ons klaar zodat we nog even konden napraten. ’s Avonds in Feketic hielden we een spontane Bijbelstudie over 1 Tim. 2 en 1 Petrus 3, aangezien dit gedeelte ’s ochtends in de kerk door sommigen was gelezen en hier wat discussie over was ontstaan (de rol van de vrouw enz, haha). Na afloop hiervan kreeg ik als bedankje voor het begeleiden van de reis, een ontzettend mooie ketting en oorbellen, wauw!
Maandag was de laatste dag voor veel deelnemers en we gingen ’s ochtends hard aan het werk om de projecten bij de school en het ziekenhuis af te ronden. Tussendoor moest iedereen nog even naar het ziekenhuis komen, want de tv kwam daar weer voor een interview en wat film/foto’s. Uiteindelijk werd al het werk afgerond en ’s avonds hadden we in Feketic een bbq met de hele groep, plus Sasa met de hele family en de directrice van het ziekenhuis met haar dochter, en Slavica van de gemeente Vrbas. Op de een of andere manier hadden we opgevangen dat de 10 groepsleden die vanavond weg zouden gaan, om 20u opgehaald zouden worden omdat het bij de grens een wachttijd van 5 uur was. Toen we dit navroegen bij Sasa (om 19.30, dat we op moesten schieten met eten), zei hij dat ze pas om 22u weg moesten. Dat scheelde een hoop gehaast. De directrice van het ziekenhuis had nog een klein cadeautje voor iedereen, en we hadden zelf een cadeau voor Sasa en Danijela. Daarna werd er afscheid genomen en om 22u was het tijd om de bus in te pakken. Tot grote schrik was er een iemand zijn paspoort kwijt en werd alles op zijn kop gezet om deze te vinden. Uiteindelijk, ik denk na een half uur, werd het paspoort onder de bank gevonden. Daar hadden al een paar mensen gekeken, maar blijkbaar niet goed genoeg. Toen hebben we het busje uitgezwaaid en zijn we op tijd gaan slapen.
Dinsdagochtend was het vreemd om maar met z’n negenen te ontbijten. Toch is het ook best gezellig met een klein groepje, omdat je veel onderling contact hebt. Met twee auto’s reden we naar Kucura en daar begon de Servische planning. Sandra, het zusje van Sasa, heeft al een tijd problemen met zien en pijn in haar hoofd. Ze wachtte dus al een tijd op een MRI scan, die gratis kon, maar daarvoor was wel een wachttijd. Ze mocht deze morgen komen, maar moest er dan wel voor 11u zijn. Oftewel ik mocht even heel snel met Sandra en haar moeder naar Savino Selo rijden voor papieren en vervolgens doorrijden naar hun huis. Toen ik terugkwam was de rest al aan het werk en hebben we hout versleept in de tuin, van midden in de tuin naar het varkenshok achterin de tuin. Denk daar een lekker luchtje bij en wij vermaakten ons wel ;) ’s middags zijn we lekker gaan zwemmen in Vrbas omdat het de warmste dag van de week was, dit was heerlijk. Vorige week was het zwemmen namelijk minder lekker en ontzettend koud. Nu konden we lekker zwemmen in ijskoud water en in de zon liggen. We zijn een beetje verkleurd, dus dat is altijd leuk :) Terug in Kucura had Glisa heerlijk pannenkoeken gebakken voor ons, met chocopasta. Daarna gingen we naar Despotovo, de tweede gemeente van Aleksandar, voor een kerkdienst en kinderwerk. Mirko en oom Dragan deden de dienst, wij zongen wat liedjes met de kinderen maar dat ging niet zo goed, want ze kenden zelfs Lees je Bijbel niet! Jammer jammer, hoe hard wij ook ons best deden op de Servische versie. Na de dienst mochten alle kinderen (en wij) op de trampoline springen die we zelf hadden opgebouwd. Aardig spannend aangezien niet in alle stukken een schroef zat, maar gelukkig ging alles goed. Toen de mensen weg waren hebben we met Mirko nog wat gezongen. ’s Avonds hebben we met een paar in het restaurantje in Feketic nog wat gedronken en daarmee gelijk van de wifi gebruik gemaakt.
Vandaag was een typische dag volgens Servische planning. We zouden ’s ochtends in Kucura aan het werk gaan en ’s middags in Djurdjevo kinderwerk gaan doen. Terwijl wij met een paar in de tuin aan het werk waren en stenen in een kar aan het scheppen waren, ging Sasa met wat meiden naar Vrbas om dozen kleding op te halen om ’s middags weer uit te delen. Wij hadden zwaar werk (we zijn getagd in wat fb foto’s, voila het bewijs), dus ook af en toe pauze. Opnieuw kregen we een heerlijke lunch met pannenkoeken en ei (scrumbled), waarna we weer aan het werk gingen. Sasa reed in twee keer Kucura door met dozen kleding en intussen zat de rest lekker in de zon te wachten. De tweede keer zat de bus vol met jongens, en na een watergevecht met meiden onderling, hebben we de bus opgewacht met flessen water. Een verkoelend watergevecht volgde, waar ook nog wat kinderen aan mee kwamen doen haha. Zie foto voor het resultaat.
Vanavond kregen we iets te eten dat ik niet bij naam kan noemen, nu zitten we opnieuw in het restaurantje met een drankje en wat borden friet.
Morgen hopen we ’s ochtends richting Novi Sad te gaan, om nog wat te winkelen en gewoon een gezellig uitje met z’n allen. ’s Middags gaan we naar Selenca, de vierde gemeente van Sasa, om met de kinderen te werken. Vrijdag hopen we in Kucura kinderwerk te doen en ’s avonds naar Djurdjevo te gaan, want ik wil daar nog heel graag heen om alle kinderen weer te zien, en natuurlijk kijken hoe onze speeltuin er aan toe is ;)
Bedankt nog voor alle reacties, ik ga proberen om nu nog wat foto’s te uploaden, en een volgende blog komt waarschijnlijk zaterdag pas vanuit Nl.
Caoo, Els

• 21 Augustus 2014 - 00:27

Conny:

Fijn, weer verhalen om te lezen! We kijken er naar uit.
    Fijn te lezen dat het zo goed gaat.
    Geniet van deze dagen, en ook van de warmte. Hier is het maar koud...
    Groetjes,
    Mama ( en vast ook van papa, die zal het morgen vast ook lezen)

Ps: en gezellig gekletst tijdens het uploaden van de foto's.... Ze zijn leuk...

• 21 Augustus 2014 - 08:41

Adrie:

Zelfs voor jou iets nieuws in Servië :-) Met de trein! En die Servische planning, geweldig. Gelukkig dat het paspoort gevonden werd, maar wel ff stress kan ik me voorstellen.
    Het zal inderdaad wel even heel vreemd zijn geweest, met 9. Toch fijn dat jullie nog een mooie en gezellige tijd hebben met elkaar. En ook fijn dat degenen die vertrokken toch nog de kerkdiensten hebben meegemaakt en nog wat werk hebben kunnen doen.
    Ik ben ook wel benieuwd naar de speeltuin, fijn dat je nog ff kunt gaan en iedereen kunt ontmoeten.
    Je foto's zijn weer erg leuk. Krijg gewoon de kriebels :-)
    Groetjes en fijne laatste dagen,
    Adrie

• 21 Augustus 2014 - 19:11

Gerrie:

Mooi verhaal weer Els... met leuke foto's!!!

grtjs gerrie

• 22 Augustus 2014 - 10:54

Anneke:

Haha, de Servische planning, die nemen het niet zo nauw geloof ik. Veel plezier nog!