Allemaal werkdagen en een dagje vrij :) - Reisverslag uit Feketić, Servië van Els Hartog - WaarBenJij.nu Allemaal werkdagen en een dagje vrij :) - Reisverslag uit Feketić, Servië van Els Hartog - WaarBenJij.nu

Allemaal werkdagen en een dagje vrij :)

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

18 Augustus 2013 | Servië, Feketić

Dobre vece!
Er zijn weer een aantal dagen voorbij dus tijd voor weer een verhaaltje van de afgelopen dagen :) Woensdagochtend ging ik met mama en Adrie richting Old Home in Kucura zodat ze daar de resterende wol en geld konden brengen. Dit werd met veel dank in ontvangst genomen. Hierna kwam zelfs de tv, en mochten ook zij een verhaal vertellen voor de tv. Daarna gingen we door naar Aleksandar en Danijela om afscheid te nemen en ook nog naar Slobo. Raar dat ook ik daarna weer afscheid moest nemen, maar het was gaaf om hen de afgelopen dagen alles en iedereen te laten zien. Na dit afscheid ben ik met Slobo naar de kerk van Laszlo gegaan in Vrbas waar de groep hard aan het werk was. Banken schoonmaken, schuren, grondlakken en lakken. Wat een lucht! Die lak zou in NL denk ik verboden zijn, maar hier gebruiken we ‘m gewoon. ’s Avonds hebben we weinig gedaan, elke avond eten we rond 18u en rond 20u komt de groep bij elkaar om in te schrijven voor de projecten de volgende dag. Daar tussen hebben we als leiding even een evaluatiemomentje. Voor de avonden is er weinig gepland, dus die zijn vrij chill.

Donderdag ben ik met Claire, Sjoerd, Christiaan, Luuk en Slobo weer naar Kucura school gegaan om deze af te verven. We hebben eerst een steiger opgebouwd –volgens Servische veiligheidsnormen- en Slobo en Luuk hebben hier de hele dag vrolijk op staan verven. Wij hebben met telescopes, oftewel van die stokken die je helemaal uit kunt trekken tot zo’n 3 meter en er dan een verfroller aan kunt doen, de muur geverfd tot waar we er bij konden. Dit ging met z’n 5en (incl. Servische hulp) veel sneller dan de 2 jongens op de steiger, dus op een gegeven moment was het voor ons klaar en konden we wachten op de jongens. Dit gaf niet, want het was lekker weer en we hadden het erg gezellig. Oom Dragan heeft veel verteld over vroeger toen hij het leger in ging, hoe hij tot geloof is gekomen en meer over zijn verleden. Indrukwekkend wat voor een verhaal er achter zo’n geweldig lieve man zit. ’s Avonds hield een van de leiding hier een inleiding vanuit Mattheus 1: Wie is Jezus? Zoon van Abraham – Lam, en zoon van David, Leeuw. We moesten in groepjes overleggen welk beeld wij bij Jezus hebben. Daarna moesten we elkaar leren kennen door jezelf te introduceren met de zin; Als je mij echt zou kennen zou je weten dat.. Best gek in een groepje waarin je ongeveer niemand kent, maar we kregen een heel mooi gesprek. Dit maakte wat los in de hele groep, echt goed!

Vrijdag ben ik samen met Luuk en Slobo naar Kucura gereden. Omdat zij met hun verfwerk vanaf de steiger tot de helft gekomen waren, gingen ze dat vandaag afmaken. Toen we samen alles hadden opgebouwd en klaargemaakt ben ik naar Vrbas gereden. Eerst om te tanken, vervolgens wilde ik op zoek naar naald en draad (dat wilde iemand van de leiding hebben). Dus ik ben samen met m’n trouwe Engels-Servische woordenboek door het centrum gelopen. Na 2x een ‘nee’ werd me vervolgens de weg rechts-rechts-links-oversteken-linkerkant gewezen. En ik vond het, olee. Achteraf bleken ze legergroen nodig te hebben en geen zwart die ik had genomen, maargoed. Toen ben ik weer teruggereden naar Kucura en ben de verf van de vensterbanken en ramen gaan schrapen met een plamuurmes. Aleksandar belde of ik hem ‘even’ naar Vrbas kon brengen dus dat heb ik toen gedaan. We gingen eerst naar het busstation, omdat we as. maandag op een soort schoolreisje gaan met Kucura kids moesten de papieren voor deze bus geregeld worden. Gelukkig kreeg hij snel een stempel en we gingen verder. Boodschappen hier, boodschappen daar, pizza en sandwiches for the hard working boys, en terug naar Kucura. De jongens waren na een tijd hard werken blij met wat good food en gingen daarna weer hard aan de slag. Omdat we vorige week de onderste rand al bruin hadden geverfd, en er nu geel boven was geverfd, was het bruin intussen vol met gele strepen. Deze heb ik toen weer mooi bruin gemaakt met echte Servische waterverf. Je begrijpt natuurlijk wel dat dit perfect dekt. Toen we klaar waren gingen de jongens nog even basketballen en voetballen met wat kids daar, voor mij de perfecte gelegenheid om even te gaan zonnen. Totdat je dan natgegooid wordt met Servisch bubbelwater, was te verwachten natuurlijk. Luuk stelde voor om Slobo mee te vragen voor het eten ’s avonds, want we zouden gaan bbq-en. Dit wilde hij wel dus gingen we eerst naar zijn huis zodat hij even kon douchen (we zaten allemaal helemaal onder de verf door het harde werken en een beetje door een verfgevecht) :).
’s Avonds hadden we een gezellige bbq bij het Central Home. De sfeer zat er goed in en er was heerlijk eten. Na het eten zongen we nog wat, maar misschien moeten we een keer met Ichtus naar Bergschenhoek komen om hen wat te leren op dat gebied. Zingen lukt niet zo namelijk haha. Omdat Mark, een jongen uit de groep, zijn paspoort was vergeten bij Andras, zijn we die daar nog even wezen halen. Deze is van levensbelang, vooral in Servië. Hierna heb ik Slobo nog thuisgebracht en nog tot laat zitten kletsen en chillen hier met wat jongeren. Er komt steeds meer openheid en eenheid en dat is ook voor ons als outsiders wel fijn. Het was uiteindelijk wel wat laat geworden, maar hier kan alles ;)

Vandaag, op het moment van schrijven is het nog net zaterdag, zijn we naar Novi Sad geweest. Ik ben met de auto gegaan samen met Slobo. Gelukkig wist ik de weg nog van 2 weken geleden, en Slobo heeft ons door Novi Sad heen geleid. Eerst gingen we naar Petrovaradin, een fort die vroeger in de oorlogen goed gebruikt werd. Hierna gingen we naar de stad en daarna naar het zwembad. Precies ons zaterdaguitje die wij in 2009 ook hadden, maar nog steeds leuk! Maandag gaan Gerben en ik dus met Kucura kids op ‘schoolreisje’ naar hetzelfde fort. Het scheelt dat ik cultuur erg boeiend vind dus dat geeft niets. In het centrum liep iedereen gelijk naar de Mac, en we belandden allemaal op hetzelfde terrasje. Het zwemmen was heerlijk relax. Even had de zon zich verstopt, maar gelukkig kwam hij snel weer tevoorschijn. Om 17u ben ik met Slobo weer weggegaan, want we gingen naar Djurdjevo. Hier had Sasa om 18u zijn kerkdienst en ik wilde graag voor het laatst met de kinderen werken hier. We hebben een verhaal verteld, gezongen, geknutseld en heerlijk buiten gespeeld. Tussendoor ook een hoop foto’s gemaakt want die had ik hier nog niet zoveel. Omdat de overburen van de kerk een feest hadden buiten, deed Sasa zijn dienst bij iemand anders thuis. Wij waren met de kids in de kerk en buiten, dus wel in de herrie van dit feest. Op de hoek van de straat waren mensen heel erg ruzie aan het maken, dat was zelfs al te horen zonder dat ik begreep wat ze zeiden. Uiteindelijk liep dit zo hoog op dat er een vechtpartij ontstond, een man op de grond achterbleef en een aantal andere mensen weggerend waren. Hierna belde iemand de ambulance en politie, een hele heisa in een zigeunerkamp dus. We zijn met de kids toch maar weer naar binnen gegaan, want we waren bang dat ze ons ook vervelend aan gingen kijken als wij aan het toekijken waren. Intussen waren de mensen op het feest tegenover al goed aan het drinken en begonnen al wat aangeschoten te worden. Gelukkig kwam toen Sasa weer met een bus vol mensen aangereden en we legden hem uit wat er allemaal was gebeurd. Hij riep gelijk ‘jump in the car and we go, it’s not safe here when people are like this’ dus dat was snel afscheid nemen van de kids en gaan. We zijn nog even bij een kermis geweest en hebben hamburgers gegeten, en toen konden we na een lange en intensieve dag eindelijk naar huis.

Na vandaag begon ik me weer goed te beseffen dat het komende week tijd wordt voor afscheid nemen. Deze kinderen in Djurdjevo verdienen het niet om in zo’n omgeving op te groeien. Zo blij als ze zijn met het krijgen van een knuffel of samen op de foto, zoveel meer maken ze mee in dit zigeunerdorp. Vechtpartijen, dronkenschap en alles wat dit tot gevolgen heeft..dit is al normaal voor hen. Het is zo niet eerlijk! Met best wel een rotgevoel moest ik de kids hier nu achterlaten, wetende dat ik helemaal niets aan hun situatie kan veranderen, maar dat God ook voor hen zorgt..

Het wordt nu tijd om te gaan slapen want morgen is het weer vroeg dag. Ik wens jullie een hele fijne zondag en tot snel weer! Laku noc i lepo spavaj :)

Liefs Els

  • 18 Augustus 2013 - 00:39

    Conny:

    Hey,
    Wat ontzettend naar dat het zo gelopen is in Djurdjevo. En idd, wat triest voor die kids om daar op te moeten groeien met al die ellende, vreselijk!
    Maar toch fijn dat je er geweest bent, die kids hebben toch weer een ( gedeeltelijk) leuke middag gehad, dankzij jou en Slobo.
    Knap dat je naald en draad hebt gevonden!!
    Enne.... vaste gewoonte? Na de kerk naar de kermis???? Was dat dezelfde kermis als vorige week?
    Fijn, weer een verslag van jou, we kijken er hier naar uit!!
    Jullie ook een goede zondag, voor het eerst in de nieuwe kerk van Laszlo....
    Iedereen de groetjes!!
    Conny

  • 18 Augustus 2013 - 07:54

    Janny T.:

    Goedemorgen Els, Je relaas gelezen en ik snap eigenlijk niet dat je ook nog tijd over houdt om te slapen;-) Een heel goede opbouwende en rustige zondag toegewenst tot Gods lof en eer ! Wel een beetje een "belerend" zinnetje vind ik, maar zo is het niet bedoeld hoor. Geniet ervan en kom ook zelf tot rust. We zullen voor jullie en de mensen daar en vooral voor de kinderen uit het zigeunerdorp bidden.In Christus verbonden, hartelijke groet, Janny T.

  • 18 Augustus 2013 - 08:59

    Adrie :

    Hoi,

    Gelukkig, weer een verslag van Els. Kijken we hier echt naar uit, zeker nu we het met eigen ogen hebben gezien. Wat ontzettend triest daar in Djurdjevo. En ik begrijp dat het je pijn doet om de kinderen zo achter te laten.
    Naald en draad, er lagen er zat vorige week :-)
    Probeer nog maar niet te denken aan het afscheid nemen, eerst nog 5 mooie dagen daar!
    Groetjes,
    Adrie

  • 18 Augustus 2013 - 16:38

    Imro:

    Mooi verslag weer, en gelukkig hebben we vanochtend in de kerkdienst wel laten zien dat we opwekking kunnen zingen!

  • 18 Augustus 2013 - 21:35

    Gerrie:

    Els.....je bent een KANJER!!!!

  • 19 Augustus 2013 - 11:33

    Jola:

    Super mooi om te lezen Elsje!!
    Geniet van de laatste daagjes :)
    X Jol

  • 20 Augustus 2013 - 17:31

    Verhoeven:

    Els, ik reageer wat laat vanwege onze vakantie.
    Maar inmiddels ben ik bij-gelezen, en ik merk dat je daar ontzettend veel moois mag doen!
    Groet de mensen daar, speciaal Alkesadar en Danijela.
    En een behouden terugreis toegewenst!
    Hartelijke groet,
    JAWV

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Actief sinds 09 Juli 2013
Verslag gelezen: 480
Totaal aantal bezoekers 29870

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Zomer 2014

21 April 2014 - 02 Mei 2014

Meivakantie 2014

20 December 2013 - 03 Januari 2014

Winterreis 2013 - 2014

26 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Servie 2013

Landen bezocht: