Srecna nova godina! Happy new year! :) - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Els Hartog - WaarBenJij.nu Srecna nova godina! Happy new year! :) - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Els Hartog - WaarBenJij.nu

Srecna nova godina! Happy new year! :)

Door: Els

Blijf op de hoogte en volg Els

01 Januari 2014 | Nederland, Leerdam

Hallo allemaal! Srecna nova godina!
Zo op de eerste dag van 2014 nog wat belevenissen vanuit Servië :)
Zaterdagavond ben ik met wat vrienden wat gaan drinken in Vrbas. Daar kon ik ook gelijk even op wifi om de vorige blog te uploaden..2 vliegen in één klap!
Zondag hebben we rustig aan gedaan. ’s Middags wilde ik met de kinderen werken in Kucura, dus ’s ochtends heb ik samen met Andreja en Vlada vast het knutselwerkje voorbereid. Ik wilde namelijk die soort ster knutselen, die we vorige week in Old Home gezien hebben. maar, dit is wat moeilijk voor de kleine kinderen, dus we hebben vast het een en ander voorgetekend en geknipt. Na de lunch heb ik Slobo en Aleksandra opgehaald, zij gingen helpen met het kinderwerk. Dat was wel fijn, want 20 kinderen, enige taalbarrière en een lastig werkje is iets teveel van het goede ;) We hebben wat gezongen, daarna heb ik het verhaal ‘Had ik maar een groene neus’ van Max Lucado verteld, waarvan we de plaatjes op de muur projecteerden. Slobo vertaalde dit verhaal..ze vonden het erg interessant! Daarna gingen we knutselen. De grote kinderen hielpen de kleintjes en uiteindelijk hebben we 5 grote sterren kunnen maken. Die hangen nu in de kerk..zo leuk! We sloten af met –natuurlijk- de chi chi wa en toen gingen we snel opruimen, want om 17u begon de kerkdienst.
Sasa vroeg of we hetzelfde verhaal van Max Lucado in de kerkdienst nog eens wilden vertellen, dus dat hebben we toen ook gedaan. In zijn preek kwam hij erop terug, dus we deden het niet zomaar. Na de dienst had hij een mededeling: maandag zouden de Zwitsers komen om de pakketten uit te delen, dus om 17u zou er weer een dienst zijn. Maar, wanneer iemand ook maar zou beginnen met zeuren dat zijn pakket kleiner is dan die van een ander, zou hij diegene persoonlijk de kerk uitzetten. Haha. Omdat ze zaterdag zoveel problemen gehad hadden in Novi Sad met de moslim Roma daar. Hij vertelde trouwens dat door ‘die’ Roma de Roma in het algemeen een slechte naam hebben. Dat zij nog veel stelen en verkeerde dingen doen. Jammer dat hier alle Roma op aangekeken worden..
Na de dienst bracht Sasa alle mensen weer thuis, en daarna gingen we naar Kula, naar Jakov en Adriana. Zij vierden de verjaardag van Adriana en we waren uitgenodigd. Dus samen met Sasa, Danijela en Rebeka ging ik daarheen. Het is hier blijkbaar normaal dat je 2 stukken taart krijgt, want zonder iets te vragen kregen we een bord met daarop 2 stukken taart. Het was heerlijk, maar zoveel! Omdat Rebeka mee was bleven we niet al te lang, en terug in Kucura deden we nog een potje mens-erger-je-niet. Donderdagavond toen Gerdien nog meedeed, was ik een keer 2e en een keer 1e. Maar vanavond ging het minder goed helaas. Ze hebben echt bijzondere spelregels hier trouwens, maar eerlijk gezegd weet ik de NLse regels ook niet precies.

Maandagochtend was de moeder van Sasa met zn zusjes hier, om te helpen opruimen en de lunch voor de Zwitsers klaar te maken. Eerst hebben we de kerk helemaal opgeruimd, het doopbad schoongemaakt en daarna allemaal voedselpakketten vanuit de storage place naar de kerk gebracht. Rond half 12 vertrok ik met Sasa richting Selenca. Eerst haalden we een vrouw in Kucura op, die met ons meeging. In Despotovo wachtte het busje van Zjelimir, de directeur van Tabita, ons op. We reden naar Selenca, zo’n 20 minuten, waar zo’n 30 kinderen al stonden te wachten. Sasa ging eerst wat zingen, en ik heb ze Who’s the King of the jungle en Lees je bijbel (in het servisch) geleerd. Daarna kregen de kinderen een voor een hun kerstcadeau. Blij dat ze waren! Deze kinderen leven echt in armoede, vergelijkbaar met Djurdjevo zei Sasa. Na het uitdelen werden we bij een vrouw uitgenodigd voor een kopje thee, en daarna zijn we teruggereden naar Kucura.

Hier stond een lunch klaar in de kerk, goulash, brood en ik weet niet precies wat nog meer. Best lekker want we hadden echt trek. Daarna heb ik Slobo en Aleksandra opgehaald, en maakten we alles klaar voor de kerkdienst. In de dienst vertelden de Zwitsers wat ze hier in Servië kwamen doen, interessant om te horen. Slobo hoefde dit niet te vertalen, want het Duits kon ik redelijk volgen. Een meisje is pas 15 en vertelde haar motivatie, haar liefde voor Jezus. Magdalena, een vrouw, was samen met haar dochter van 13. En twee mannen. Een man ging ook preken en gaf daarin zijn getuigenis. Na dit alles deelden de Zwitsers de pakketten uit, en gingen we nog wat zingen onder begeleiding van Mirko op de gitaar, die intussen wel weet welke nummers wij ook kennen :)
Ik had voor Mirko een muziekboek van Hillsong gekocht, van de zomer vertelde hij dat hij graag nummers van Hillsong wil leren spelen, omdat hij dat zo mooi vind. Hij vond het boek heel mooi en de volgende keer dat ik kom gaat hij Hillsong spelen haha, ben benieuwd!
Na de dienst kwamen er wat mensen naar de kerk voor de prayer meeting. Na het 1,5 uur durende gebed van vorige week had ik daar eigenlijk niet zoveel zin in, maar voor het zingen wilde ik wel blijven. Mirko en Jakov speelden om de beurt gitaar, en ik kende heel wat nummers gelukkig. Toen kwam er een gebed van ongeveer een uur, ik heb wat zitten lezen, luisteren en kijken. Gerdien en Janine, ik weet nu wie het was haha. Het was soms weer erg intens ;)
Daarna heb ik nog met Sasa, Danijela en Andreja mens-erger-je-niet gedaan. Nu heb ik weer verloren, helaas.

Oudjaarsdag hadden we vrij, yes. Andreja en ik hebben lekker uitgeslapen, de kamer en keuken schoongemaakt en toen ben ik naar Vrbas gegaan. Sasa wilde namelijk onze foto’s hebben voor een presentatie, maar ze zijn van te hoge kwaliteit. Dus ik heb Slobo meegenomen om dit in de fotowinkel uit te leggen. Ideaal, zo’n tolk haha. Ook heb ik nog zo’n sneeuwbol met onze foto’s erin gekocht voor ujko..die was tenslotte alle dagen met ons. We hebben nog boodschappen gedaan en na 2 uur Vrbas kon ik eindelijk terug naar Kucura. Samen met Andreja, het is trouwens echt gezellig met haar, heb ik oliebollen gebakken. Dat vond ze helemaal grappig, hoe dat werkte. Toen hebben we hamburgers gegeten en heb ik Andreja een galajurk gegeven. Zoo leuk vond ze dat! Ik heb m zelf ook maar aangetrokken, aangezien alle zusjes die avond een jurk aan wilden doen. Vind ik niet erg ;) We zijn naar Kosancic gereden waar we spelletjes hebben gedaan en er allemaal lekkers op tafel stond. Ik had de chocoladefondue meegenomen en dat vonden ze helemaal geweldig. Ook de oliebollen vonden ze lekker. We deden mens erger je niet, een spel waarbij je apen in een boom moet slingeren en de meiden deden een modeshow met wat galajurken haha. Rond 22u gingen we weer terug naar Kucura, en naast Andreja ging nu ook Danijela mee naar Kucura. Er is hier altijd wel plaats, zo gastvrij zijn ze! We hebben binnen nog wat spelletje gedaan, ik heb hen regenwormen geleerd, en ze snapten het nog ook! Om 12u hebben we buiten gekeken, in de straat was er echt niets te beleven, 2 buren kwamen Nieuwjaar wensen en that was all. In Vrbas zagen we heel mooi siervuurwerk, dus we hadden wel wat te kijken. Eenmaal binnen hebben we nog een taartje gegeten en kregen we een cadeautje, heel lief van Sasa en Danijela! Toen zijn we gaan slapen want ik was niet zo fit en Andreja was ook moe.

Vanmorgen hebben we lekker uitgeslapen! Daarna ben ik met Danijela naar een vrouw gegaan die heeft onze nagels gedaan. O help, Els heeft gelnagels haha. Erg grappig, maar leuk om even samen weg te zijn. Nu zit ik in een heerlijk verwarmde kamer te schrijven, en we gaan zo weer regenwormen schrijven want dat vinden ze helemaal leuk!

Vanaf hier de beste wensen voor het nieuwe jaar en een laatste blog schrijf ik vrijdag of zaterdag als ik weer in Nederland ben. Ze gaven trouwens sneeuw op voor vandaag, maar ik heb nog niets gezien. Jammer jammer. Morgen gaan we naar Djurdjevo, spullen uitdelen en kijken naar waar de speelplaats moet komen waar mijn school voor aan het sparen is :)

Caoo bela! :)

  • 01 Januari 2014 - 17:11

    Gerdien :

    Hey els,

    ik had nog zo gevraagd of Sasa je zou laten winnen....
    wat leuk dat je het verhaal van de groene neus hebt verteld :)
    ik ben ook wel benieuwd naar de sterren (foto)
    veel plezier nog!!!

    liefs Gerdien
    p.s. ik heb mn fotoboek al af !!!

  • 01 Januari 2014 - 17:11

    Gerdien :

    wat vond ujco van de sneeuwbol???

  • 01 Januari 2014 - 17:43

    Adrie:

    Bijzonder om daar oud en nieuw te vieren, zo heel anders dan we hier gewend zijn ('t was wel stil zonder jou gisteren hoor). En goed te weten dat jij ook oliebollen kunt bakken, handig hoor :-)
    Wat fijn dat er weer zoveel kinderen blij gemaakt zijn. Wat kun je eigenlijk met weinig veel doen!
    Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van de groene neus!
    En wat zijn ze daar toch gastvrij hè, delen van het weinige wat ze hebben.
    Ik wens je nog een hele goede tijd(je) daar! En een goede reis vrijdag. Ik kom gauw foto's kijken en verhalen horen (mss ook die van de groene neus).
    Tot gauw
    Adrie

  • 01 Januari 2014 - 18:33

    Conny:

    Prachtig weer om te lezen!
    Qua vuurwerk had je dus beter hier kunnen zijn: er kwam geen eind aan, zoveel hadden ze!! Martin, Wilfred, Marco, Ronald, Arnout, Erik, Thijs en niet te vergeten je vader

  • 01 Januari 2014 - 18:37

    Conny:

    Pfff, nou heb ik een nieuwe telefoon en nog maar de helft van m'n reactie geplaatst....
    Ik verheug me enorm op de verhalen en foto's, familiemiddagje organiseren?
    Veel plezier morgen in Djurdjevo! Doe de groetjes aan de 'breiclub' en aan David!
    Enne..... Gelnagels..... Dat klinkt wel echt heel goor

  • 02 Januari 2014 - 00:29

    De Hollies :

    Ook voor jou de beste wensen Els!
    Behoorlijk intensief allemaal als we het zo lezen.
    Gisteren lag hier de waar ben je nu website eruit.
    We laten nog wat meer horen.
    Nog een paar fijne dagen in ieder geval
    Groetjes

  • 02 Januari 2014 - 20:07

    Gerrie:

    Hey Els

    Zo prachtig om te lezen al die verhalen,
    sterkte met afscheid nemen en goeie reis vrijdag!


  • 03 Januari 2014 - 10:23

    Hans:

    Wat me blijft verbazen is hoe ze het toch allemaal geregeld krijgen. Als wij zulke dagen in nl hadden zouden we allang een burnout hebben. Of komt dit juist doordat we gasten zijn.
    Goede reis en ik zie alle foto's graag tegemoet.
    Gr,
    Hans en Meta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Actief sinds 09 Juli 2013
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 29892

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 22 Augustus 2014

Zomer 2014

21 April 2014 - 02 Mei 2014

Meivakantie 2014

20 December 2013 - 03 Januari 2014

Winterreis 2013 - 2014

26 Juli 2013 - 23 Augustus 2013

Servie 2013

Landen bezocht: